Sabtu, 12 November 2011

Argumen Imam Abdul Qayyim al-Jauziah mengenai Talqin ke atas mayit


Banyak ulama atau aliran menafikan adanya perintah mentalqinkan si mati. Merujuk kepada pandangan imam besar Abdul Qayyib al-Jauziah, sebagaimana dituliskan beliau dalam bukunya (Ar-Ruh):
Dan yang menunjukkan hal ini, iaitu apa yang dibuat orang ramai dahulu dan sekarang dengan membaca talqin kepada si mati di atas kuburnya semua itu tentulah si mati itu mendengar dan mendapatkan mamfaat darinya. Kalau tidak tentulah semua itu tidak ada gunanya. Imam Ahmad rahimaullah pernah ditanya tentang masalah ini, dan ia telah menggap perbuatan itu adalah baik, karena ia telah diamal orang-orang banyak.

Ada sebuah Hadist dha’if  yang disebutkan oleh Thabarani di dalam kitab mu’jamnya dari Abu Umamah ia berkata: telah bersabda Rasululullah S.A.W apabila mati salah seorang kamu, dan telah diratakan tanah kuburnya, maka hendaklah salah seorang kamu berdiri di atasnya seraya berkata: wahai fulan anak si fulana! Nanti si mayit itu akan mendengar, tapi tidak boleh menjawab. Kemudian hendaklah ia berkata lagi wahai fulan binti pulana! Nati ia akan bangun dan duduk. Kemudian hendaklah meneriak lagi: wahai fulan binti fulana!  Kini si mayit itu akan berkata: tunjukilah aku, semoga Allah merahmatimu! Akan tetapi  kamu sekalian tidak dapat mendengarnya. Kemudain hendaklah dikatakan pula: ingatlah sesuatu yang karenanya kau telah keluar dari dunia ini, iaitu syahdat Laa Ilaaha Illalahh, dan bahuasanya Muhammad itu sebagai Rasul Allah, dan bahuasanya engakau telah meridhai Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, Muhammad sebagai Nabi dan Al-Quraan sebagai pimpinan! Kelak munkar dan Nakir akan berundur dari situ, yang satu berucap kepada temannya: mari kita pergi dari sini, dan tak perlu kita berada di sini, karna orang ini telah diberi tahu hujjah-hujjahnya, dan Allah dan Rasulnya akan menjadi pendindingnya.
Kemudian sahabat bertanya kepada Rasulullah: wahai rasulullah kalau kita tidak tahu nama ibunya si mati? Rasululullah bersabda: seruhlah orang itu dengan dinisbatkan bintinya kepada Hawwa.

Walaupun Hadist ini tidak sabit sahihnya, namun perbuatan ramai orang mentalqinkan si mati itu telah tersebar di mana-mana tanpa diingkari lagi,  dan itu sudah cukup  untuk diamalkan. Begitu juga Allah belum pernah mentaqdirkan suatu adat  ke atas suatu umat di merata timur dan barat sedangkan umat itu telah sempurna akalnya dan banyak pula pengetahuannya untuk mentatbikkan pembicaraan kepada sesuatu yang tidak dapat mendengar atau mengerti, padahal umat itu telah menganggapnya baik, tiada diingkari oleh siapapun, bahkan ia merupakan suatu tradisi orang-orang terdahulu untuk diikuti orang terkemudian.

Kalaulah orang yang ditunjukkan pembicaraan itu tidak dapat mendengar, niscayalah ia sama berbicara kepada tanah, kayu dan batu, ataupun kepada sesuatu yang tidak ada. Hal ini meskipun dianggap baik oleh sesetengah golongan namun ada juga sesetengah ulama yang memandangnya buruk dan tidak berasas.
Abu Daud telah meriwayatkan suatu Hadist di dalam Sunannya dengan sanad yang boleh dipakai, iaitu Nabi pernah menghadiri jenazah. Apabila mayit itu selesai dikubur Rasullah S.A.W bersabda: Doakan bagi saudaramu ini supaya teguh, karna dia sekarang ini sedang disoal.
Nabi S.A.W telah memberi tahu kita, bahua si mayit itu sedang disoal, maka sudah tentulah  dia dapat mendengar soalan itu.
Ada suatu riwayat yang sahih daripada Nabi S.A.W bahua si mayit itu mendengar tapak kaki orang-orang yang menghantarkan jenazahnya, tatkala mereka mulai beredar untuk pulang.

Kesimpulan
Meskipun perbuatan mentalqin mayit seperti yang dilakukan tidak diajar secara langsung oleh Nabi S.A.W sebagaimana beliau mengajarkan kita Shalat namun perbuatan ini memandang ada mamfaatnya dan kebaikan-kebaikan karna sesungguhnya agama Islam itu benar sesuatu yang benar (mutlak) tidak ada yang bertentangangan denga Islam, bahkan perbuatan jahhiliah pun yang benar setelah kedatangan Islam dibenarkan. Jadi siapa yang melakukannya tidak salah. Apalagi kalau kita terjemah makna Hadist-hadis Rasululullah S.A.W yang menyentuh mengenai talqin ini secara luas maka kita akan menemui suatu perintah langsung dan yang tidak langsung tentang mentalqin si mati ini. Secara langsung Nabi menyuruh orang yang sedang sakaratul maut untuk diajarkan kalimat tauhid. Secara tidak langsung lihat keterangan Abu Daud di atas, namun cara ini dilakukan dengan cara yang telah dikonsepkan oleh para ulama yang memahami benar permasalahan ini sehingga kta dapati ia telah tertulis dan tersusun.
Begitu juga mengenai hukum mentahlil si mati, perintah secara langsung tidak ada tapi di dalam riwayat Imam Muslim dala Shihnya bahua rasulullah menyuruh orang yang hidup (ahli warisnya) untuk bersedekah dan berbuat amalan yang di niatkan pahalanya untuk si mati karna ini dapat membantu kesulitan-kesulitan si mati tersebut. Seperti yang kita lihat sekarang ini bentuk amalan ini telah dikonsepkan kelihatanannya berbeda namun tujuannya sama, bagi  orang yang sempit dan picik pengetahuannya tentang Islam jadi tertanya-tanya tentang perbuatan ini. Padahal kalau kita fahami dari Hadist-hadis Rasulullah s.a. w begitu banyak dalil-dalil yang menyeruh kepda perbuatan demikian.
Kemudaian ada pula yang bertaya kepada saya kenapa si mati itu harus dibacakan Yaasin padahal tidak semestinya Yaasin surah-surah lainpun sama?.
Maka saya katakana saudara sudah belajar tinggi tentang pengetahuan agama, tidak tahu itu biasa karna manusia tidak lah mengetahui semunya akan tetapi tidak wajar jika saudara memaksakan orang lain untuk mengikut pendapat anda yang tidak tahu itu, sehingga anda menyalahi orang mengamalkan perubatan tersebut. Menganggap anda benar dan orang lain salah. Coba analisa lebih jauh lagi.
Di dalam Hadist ‘An-Nasa’I diriwatkan dari Ma’kil bin Yasar al-Muzani, yang meriwayatkan dari Nabi s.a.w bahwa beliau bersabda
Iqrouu Yaasin inda mautikum (bacalah Yaasin kepada orang mati kamu)
Kemudian Hadist menceritakan hal yang sama akan kita jumpai juga di dalam Sunan At-Turmuzi.
Wallau ‘alam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar